Zapraszamy na piąte spotkanie dziewiątej edycji cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Prowadzącym będzie Maciej Jeziorek, a tematem “Przybyć, zobaczyć, zdobyć, czyli fotograf w obcym kraju”.

Spotkanie towarzyszy pokazowi filmu „Raghu Rai, portret niepozowany”, reż. Avani Rai godz. 18.30 Kinoteka w ramach 15. Millennium Docs Against Gravity Film Festival.

*Pokaz filmu „Raghu Rai, portret niepozowany”- 18:30 Kinoteka – wstęp płatny. Bilety dostępne online: http://docsag.pl/pl/?dist=warszawa
*Spotkanie z Maćkiem Jeziorkiem – 19:30 barStudio – wstęp wolny!!!

 

Od swoich początków fotografia utrwalała i rozpowszechniała obrazy z nieznanych wcześniej odbiorcom obcych krain. Dziś również taka rola tego medium kusi fotografujących. Na spotkaniu przeanalizuję ten fenomen w kontekście sylwetek twórców zajmujących się Indiami (w tym fotografa Raghu Raia) oraz na podstawie zrealizowanych tam przeze mnie projektów fotograficznych. Zastanowimy się czy nadal jest sensowne i rozsądne realizowanie materiałów w odległych krajach.

Maciej Jeziorek
Fotograf dokumentalista. Założyciel i członek Napo Images. Jako fotoreporter od 1998 roku współpracował z kilkoma redakcjami i agencjami. Dziś szef działu foto w FORUM Polska Agencja Fotografów. Członek Press Club Polska i ZPAF. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 i 2018. Od 2008 r. wielokrotnie realizował autorskie projekty fotograficzne w Indiach.

 

O FILMIE: Raghu Rai, portret niepozowany
(Raghu Rai, an Unframed Portrait)
Indie, Finlandia, Norwegia, 2017, 55 min.
Reżyseria: Avani Rai
Filmowy portret znanego indyjskiego fotografa i fotoreportera Raghu Raia, protegowanego Henri Cartier-Bressona, który zaprosił go do słynnej kooperatywy fotografów Magnum Photos. Reżyserka nie nakręciła filmu o słynnym ojcu, lecz stworzyła studium jego arcyciekawej osobowości. Chciała go lepiej poznać, obserwując jak zachowuje się i pracuje podczas jednej z jego wielu fotograficznych wypraw. W filmie oboje podróżują do Kaszmiru, gdzie jest bardzo niespokojnie, panuje polityczna zawierucha, a przemoc jest niemal wszechobecna. Dokumentują otoczenie i siebie nawzajem, a w przerwach zastanawiają się nad swoim życiem, polityką i rzemiosłem, które wykonują, co jest bogato ilustrowane materiałem z prywatnego archiwum Raghu Raia. Ojciec reżyserki zaczął robić zdjęcia w latach 60. i 70. XX wieku i opublikował do tej pory ponad 50 książek. Najbardziej znany jest z cyklu zdjęć przedstawiających skutki tragedii gazu toksycznego Bhopal w 1984 roku, a także Matkę Teresę z Kalkuty i Indirę Ghandi. Reżyserka filmuje ojca gdy ten pracuje oraz także gdy instruuje ją w kwestii punktów widzenia i kadrowania. W tym procesie wzajemnego przenikania się dwóch osobowości film staje się nie tylko portretem niezwykle utalentowanego i wrażliwego fotografa, lecz również relacji ojciec-córka, w której Raghu Rai jest zarówno tatą jak i mentorem, a kamera okazuje się źródłem emocjonalnego spokoju i tarcia.

Fot. Maciej Jeziorek, 2011, Bangalore (Indie).

Kolejne spotkania:

6) 21 maja, godz. 19.00: „Punkty zwrotne, czyli o roli szczęśliwych przypadków”. Prowadzenie: Szymon Rogiński

7) 4 czerwca, godz. 19.00: „Przez książkę do zdjęcia, czyli po co fotografowi projektant”. Prowadzenie: Ania Nałęcka-Milach

 

WSTĘP WOLNY!

Miejsce: barStudio w Teatrze Studio, Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, Warszawa
Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, barStudio, Fundacja Powiększenie, Teatrgaleria Studio
Partnerzy główni: Fujifilm PolandE. Wedel
Partner: @Millennium Docs Against Gravity Film Festival
Patronat medialny: Artinfo.plDigital Camera PolskaFotopolis.plNOTES.NA.6.TYGODNIWarszawawarsawcom