„Gdyby obraz można było wypowiedzieć w słowach, to by nie było obrazów” – ta myśl Edwarda Hoppera niby powtarza tylko wyświechtaną prawdę o tym, że obrazy znaczą więcej niż słowa. Ale chyba jednak kryje się w niej coś jeszcze – jakieś głębsze powody powstawania obrazów i jakaś ich wsobność, odrębność.
„O czym nie można mówić, o tym należy milczeć” – głosi inny aforyzm, tym razem Wittgensteina. Wiedeński myśliciel dobitnie, z analityczną precyzją, wyraził fundamenty logiczno-empirycznej (czyli „racjonalnej”) wizji poznania i wiedzy, której mniej lub bardziej wszyscy hołdujemy. Język wyznacza granice zrozumiałego świata i jest jedynym narzędziem jego rozumienia. Jeżeli coś ma znaczenie, to musi być językowe. W przeciwnym bowiem razie nie ma żadnego znaczenia.
Te dwie perspektywy chciałbym przełamać trzecią, przywołując tradycję hermeneutyki Heideggera oraz ustalenia współczesnej psychologii poznawczej. Ciekawi mnie bowiem pytanie: czy fotografię na pewno trzeba ujmować w słowa? Czy to jej nic nie odbiera? Co takie praktyki robią z fotografią? W jakim stopniu słowa kierują ku niej uwagę, a w jakim ją odwracają, skupiając na sobie samym? Dlaczego w ogóle mówimy „język fotografii”? Czy taka metafora nas nie oszukuje?

Iwo Zmyślony
Filozof i teoretyk sztuki, metodolog procesów projektowych, konsultant design thinking, autor kilkunastu publikacji naukowych i przeszło stu esejów, wywiadów i recenzji. Studiował filozofię i historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i Katholieke Universiteit Leuven. Doktoryzował się na podstawie pracy o kreatywności w nauce oraz pozadyskursywnych wymiarach poznania i wiedzy (tacit knowledge). Absolwent Akademii Innowatorów Społecznych Ashoka Innovators for the Public oraz programu studiów samorządowych Akademii Humanistycznej w Pułtusku. Stypendysta programów GFPS, DAAD, MNiSW, NCN i Młoda Polska. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, Viamoda School of Fashion oraz School of Form w Poznaniu. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Obiegu” i „Kulturze Liberalnej”. Współpracuje z „Tygodnikiem Kulturalnym” TVP Kultura.

 

KOLEJNE SPOTKANIA:

3) 30 kwietnia, godz. 19.00: „Blisko, czyli o przemocy w sztuce”. Prowadzenie: Zuzanna Janin

4) 7 maja, godz. 19.00: „Życzenia i wyobrażenia, czyli o fotografii ślubnej”. Prowadzenie: Przemysław Pokrycki

5) 14 maja, godz. 19.30: „Przybyć, zobaczyć, zdobyć, czyli fotograf w obcym kraju”. Prowadzenie: Maciej Jeziorek
Spotkanie towarzyszące pokazowi filmu „Raghu Rai, portret niepozowany”, reż. Avani Rai, w ramach 15. Millennium Docs Against Gravity Film Festival.

6) 21 maja, godz. 19.00: „Punkty zwrotne, czyli o roli szczęśliwych przypadków”. Prowadzenie: Szymon Rogiński

7) 4 czerwca, godz. 19.00: „Przez książkę do zdjęcia, czyli po co fotografowi projektant”. Prowadzenie: Ania Nałęcka-Milach

 

WSTĘP WOLNY!

Miejsce: barStudio w Teatrze Studio, Pałac Kultury i Nauki, Plac Defilad 1, Warszawa
Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, barStudio, Fundacja Powiększenie, Teatrgaleria Studio
Partnerzy główni: Fujifilm PolandE. Wedel
Partner: Millennium Docs Against Gravity Film Festival
Patronat medialny: Artinfo.plDigital Camera PolskaFotopolis.pl,NOTES.NA.6.TYGODNIWarszawawarsawcom

 

Andrzej Tobis, „Domyślnik”, 2012, z cyklu „A-Z (Gabloty edukacyjne)”

 

DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA ZE SPOTKANIA (fot. Bartek Zaborowski / GRID Images):