WJF W KRAKOWIE VOL. 1

Spotkania  /   /  By client

ZAPRASZAMY na wyjątkową edycję cyklu WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI!
Tym razem wraz z trzema fantastycznymi prowadzącymi: Karoliną Bregułą, Filipem Ćwikiem i Bownikiem zagościmy w Krakowie na zaproszenie Miesiąca Fotografii. Ruszamy już 23 maja 2017 r. w nadwiślańskim Forum Przestrzenie.

Po raz pierwszy zapraszamy publiczność w Krakowie do udziału w spotkaniach Wszyscy Jesteśmy Fotografami, skierowanych do miłośników fotografii! Tegoroczne hasło festiwalu – POPATRZ – jest także bliskie idei cyklu, który jest zachętą do uważnego i krytycznego przyjrzenia się fotografii. W ramach Miesiąca Fotografii proponujemy trzy spotkania. Podczas pierwszego przyjrzymy się drodze twórczej i osobistej, jaką pokonuje fotograf. Następnie zastanowimy się jak patrzeć uważnie na zdjęcia i odczytywać przedstawione na nich treści. Na koniec temat dręczący wielu miłośników fotografii – kiedy fotografia jest sztuką. Po każdym spotkaniu będzie tradycyjnie czas na pytania i dyskusję.

Zapraszamy także na kolacyjno-warsztatowe spotkanie z Filipem Ćwikiem. Więcej…

Wszystkie nasze pomysły wspiera Fujifilm Poland.

 

W ramach edycji specjalnej WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI w Krakowie vol. 1 zaplanowaliśmy trzy spotkania:

1. “Początek bez końca, czyli o drodze fotografa”. Prowadzenie: Filip Ćwik – 23 maja 2017, godz. 19.00

2. “Jak czytać zdjęcia, czyli interpretacje współczesnej fotografii”. Prowadzenie: Bownik – 30 maja 2017, godz. 19.00

3. “Amatorzy czy artyści, czyli kiedy fotografia jest sztuką”. Prowadzenie: Karolina Breguła – 6 czerwca 2017, godz. 19.00

 

WSTĘP WOLNY!

 

SZCZEGÓŁY spotkań:

 

1. “Początek bez końca, czyli o drodze fotografa”. Prowadzenie: Filip Ćwik – 23 maja 2017, godz. 19.00

Mój wykład będzie dotyczył drogi, jaką pokonuje człowiek, fotograf, artysta. Zagadnienia, które poruszę, będą dotyczyły drogi: twórczej, zawodowej i rynkowej. Poszukamy odpowiedzi na pytania czy fotograf zajmujący się zawodowo dziennikarstwem ma prawo zajmować się sztuką, jak zdefiniować pracę i rozwój twórczy, i czy można połączyć to z pracą komercyjną. Czy w ogóle definiowanie twórców posługujących się aparatem fotograficznym jest konieczne i czy sukces na rynku sztuki pokrywa się z rozwojem osobistym. Jaką rolę w rozwoju artystycznym ma doświadczenie i intuicja. I najważniejsze pytanie: gdzie w tym wszystkim jest człowiek i jego osobista wewnętrzna synergia.

Filip Ćwik
W swojej pracy stara się znaleźć równowagę między zleceniami komercyjnymi i prasowymi a własnymi długoterminowymi projektami, coraz częściej wykraczającymi poza definicję dokumentu. Członek agencji Napo Images i Fundacji Napo. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Laureat wielu konkursów fotograficznych, w tym World Press Photo. W latach 2001–2013 zrealizował dla tygodnika „Newsweek Polska“ ponad 50 okładek, 60 reportaży oraz niezliczoną ilość portretów. W latach 2010–2012 prowadził zajęcia z fotografii prasowej w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi autorskie studio portretu na Saskiej Kępie w Warszawie. Kolekcjoner fotografii rodzinnej, nieprofesjonalnej, wykonywanej przez anonimowych twórców. Autor czterech, wielokrotnie prezentowanych, wystaw indywidualnych.

 

2. “Jak czytać zdjęcia, czyli interpretacje współczesnej fotografii”. Prowadzenie: Bownik – 30 maja 2017, godz. 19.00

Nie wystarczy tylko patrzeć. Fotografie warto czytać, by dostrzec zaszyte wartości, historie i treści. Filtrowanie przez wiedzę o kulturze, historię sztuki i współczesne zagadnienia socjologiczno-polityczne pozwala odkryć ciągłość tradycji fotografii. W trakcie spotkania zostaną przywołane konkretne fotografie i ich interpretacje. Zwrócimy uwagę na wielowątkowość odczytywania obrazu fotograficznego i indywidualne podejście odbiorców w zderzeniu z zakodowaną przez autora treścią.

Bownik
Jego wielkoformatowe fotografie przedstawiają tematy związane z młodością, rekonstrukcją wartości i oddziaływaniem zjawisk technologicznych na codzienne życie. Konwencje wizualne zaczerpnięte z kina (“Przejście”, “Scena A”, “Scena B”), archiwów policyjnych (“Krata”, “Bez tytułu”) i klasycznych przedstawień malarskich (“Disassembly”, “Łania”, “Aleksandra”) są mapą, po której się porusza. Wykorzystując relacje pomiędzy minionym a aktualnym, sztucznym a realnym, utrwalonym i nieistniejącym bada możliwości oddziaływania fotografii. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Książka Bownika – “Disassembly” – otrzymała główną nagrodę w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku 2014 r. oraz została nominowana do Kassel Photobook Award 2014. W 2014 r. Artysta był nominowany do nagrody Paszporty “Polityki”. Prace w kolekcjach Muzeum Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Biblioteki Narodowej w Warszawie czy Zachęty Narodowej Galerii Sztuki.

 

3. “Amatorzy czy artyści, czyli kiedy fotografia jest sztuką”. Prowadzenie: Karolina Breguła – 6 czerwca 2017, godz. 19.00

Jak odróżnić, co jest sztuką, a co nią nie jest w czasach, kiedy wykształceni twórcy sięgają po amatorskie metody pracy, a uzbrojeni w profesjonalny sprzęt amatorzy udają zawodowców? Czym różnią się amatorskie zdjęcia od podobnych estetycznie dzieł zawodowych twórców? Czy fotografie wykonane hobbystycznie mogą stać się sztuką? Podczas mojego wykładu postaram się odpowiedzieć na te i inne pytania, które dręczyć mogą początkujących miłośników fotografii.

Karolina Breguła
Autorka filmów, wideo, fotografii, instalacji i happeningów. W swojej twórczości porusza tematykę statusu dzieł sztuki, materialności obiektów artystycznych i ich funkcjonowania w ramach instytucji, przygląda się odbiorowi sztuki współczesnej oraz podważa oficjalne narracje sztuki, kontestując ich hermetyczny język i otwierając na nowe interpretacje. Zachęca widza do aktywnego udziału w tym procesie. Podejmuje również problematykę społecznego oddziaływania sztuki oraz mitów z nim związanych, jednocześnie, mimo świadomości ograniczeń, starając się wyjść ze sztuką poza przestrzeń galerii. Jej filmy plasują się na styku sztuki współczesnej i kina. Jest laureatką drugiej nagrody w konkursie Spojrzenia 2013 i trzeciej nagrody na Samsung Art Master 2007. W 2016 r. jej film “Biuro budowy pomnika” został nagrodzony Złotym Pazurem w konkursie Inne Spojrzenie na 41. Festiwalu Filmowym w Gdyni. Prace Breguły były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i na świecie.

 

Miejsce: FORUM Przestrzenie, ul. Marii Konopnickiej 28, Kraków
Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: Wszyscy Jesteśmy Fotografami, Fundacja Powiększenie, barStudio, Teatr Studio
Partner Główny: Fujifilm Poland
Partnerzy: Fundacja Sztuk Wizualnych, Miesiąc Fotografii w Krakowie / Krakow Photomonth Festival, Forum Przestrzenie, Cafe Camelot

Leave a Reply