Już po raz trzeci rok z rzędu w trakcie Miesiąca Fotografii zapraszamy na krakowską odsłonę cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Miłośnikom fotografii proponujemy trzy spotkania ze znakomitymi gośćmi, którymi będą: Todd Hido, Marta Zgierska i Iwo Zmyślony.

Pierwszy gość, wybitny amerykański fotograf – Todd Hido, przyjedzie do Polski na specjalne zaproszenie Wszyscy Jesteśmy Fotografami na rezydencję artystyczną. Opowie on o swojej twórczości, inspiracjach, odsłoni kulisy powstania swoich najważniejszych fotografii, a także spróbuje odpowiedzieć na pytania nurtujące wielu artystów dotyczące źródeł i sensu własnej pracy. Kolejnym gościem będzie Iwo Zmyślony, będzie poświęcone fascynującym związkom języka i fotografii. Ostatnie spotkanie poprowadzi Marta Zgierska, która podzieli się refleksjami na temat strategii prowadzenia kariery artystycznej.

Cykl Wszyscy Jesteśmy Fotografami jest zachętą do uważnego i krytycznego przyjrzenia się fotografii. Po każdym spotkaniu będzie tradycyjnie czas na pytania i dyskusję. Pierwsza edycja odbyła się w 2014 roku w barze Studio w Warszawie.

Fotografia na plakacie Tomasz Lazar. Bardzo dziękujemy :)

WSTĘP WOLNY!

PROGRAM:

25 maja, godz. 18.00: „Źródła i inspiracje, czyli próba odpowiedzi na nieuchwytne pytania”. Prowadzenie: Todd Hido
Miejsce: Klub Pod Jaszczurami, Rynek Główny 8, 31-042 Kraków

27 maja, godz. 18.00: „Czy fotografia ma język, czyli o paradoksalnych związkach słowa i obrazu”. Prowadzenie: Iwo Zmyślony
Miejsce: HEVRE, Beera Meiselsa 18, 31-058 Kraków

28 maja, godz. 18.00: „Jak rozwinąć skrzydła, czyli o procesie twórczym i funkcjonowaniu w świecie fotografii”. Prowadzenie: Marta Zgierska
Miejsce: HEVRE, Beera Meiselsa 18, 31-058 Kraków

Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, barStudio, Fundacja Powiększenie
Partnerzy główni: Fujifilm Poland, E. Wedel
Partnerzy: Fundacja Sztuk Wizualnych, Miesiąc Fotografii w Krakowie / Krakow Photomonth Festival, HEVRE, Klub Pod Jaszczurami
więcej:
www.wszyscyjestesmyfotografami.pl
www.facebook.com/wszyscyjestesmyfotografami/
Instagram: @wszyscyjestesmyfotografami

kontakt:
Monika Szewczyk-Wittek: monika@wszyscyjestesmyfotografami.pl, 505 702 704
Katarzyna Sagatowska: kasia@wszyscyjestesmyfotografami.pl, 502 22 55 22

SZCZEGÓŁY SPOTKAŃ

25 maja, godz. 18.00: „Źródła i inspiracje, czyli próba odpowiedzi na nieuchwytne pytania”. Prowadzenie: Todd Hido

Todd Hido opowie o doświadczeniach, strategiach i inspiracjach, które wpłynęły na jego karierę. Szczegółowo opisze proces powstawania wybranych, wzajemnie do siebie nawiązujących monografii i wystaw. Artysta nie tylko zaprezentuje swoją twórczość, ale także spróbuje odpowiedzieć na pytania nurtujące wielu artystów: Co leży u źródeł mojej pracy? O czym mówi moja praca? Jak lepiej wyrazić siebie? Co to oznacza i czy to w ogóle ma sens?

Todd Hido
Światowej sławy amerykański fotograf urodzony w 1968 w Kent, Ohio, USA. Jak sam mówi, wędruje bez końca, podejmując długie podróże w poszukiwaniu obrazów łączących się z jego własnymi wspomnieniami. Przedstawiając krajobraz w niepowtarzalny sposób i stosując unikalną paletę barw, Hido ukazuje ciche i tajemnicze oblicze prowincjonalnej Ameryki, gdzie zuniformizowane społeczności stwarzają pozory stabilności, skrywając za tą fasadą swoją rzeczywistą niestabilność. Jego fotografie znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i publicznych, w tym w Getty w Los Angeles, Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, Museum of Modern Art w San Francisco. Pier 24 Photography posiada archiwum wszystkich opublikowanych prac artysty. Wydał kilkanaście książek, w tym nagradzaną monografię “Excerpts from Silver Meadows” (2013) oraz nowatorski zestaw pudełek B-side, zaprojektowany jako jej element towarzyszący. Wśród tytułów wydanych przez Aperture znalazły się “Todd Hido on Landscapes, Interiors, and the Nude” (2014), część serii “The Photography Workshop”, a także retrospektywny “Intimate Distance: Twenty-Five Years of Photographs, A Chronological Album” (2016). Jego następna książka “Bright Black World” ukaże się jesienią tego roku. Hido jest także kolekcjonerem, który w ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat stworzył jedną z najbardziej godnych uwagi kolekcji książek fotograficznych, która zostanie opisana w “Bibliomania: The World’s Most Interesting Private Libraries” (Random House, 2019).

25 May, 6 pm: „Sources and influences, or an attempt to find answers to elusive questions”. Host: Todd Hido

Todd Hido will cover the experiences, strategies, and influences that have formed and shaped the photographer’s career. He will describe in detail the process of making his several of his monographs and the exhibition’s that coincide. He will candidly present not only his own work but will provide answers to the elusive questions many artists ask themselves: Where does my work come from? What does it say? How can I express myself more effectively? What does it mean—and does that even matter?

Todd Hido (born in Kent, Ohio, 1968) wanders endlessly, taking lengthy road trips in search of imagery that connects with his own memories. Through his unique landscape process and signature color palette, Hido alludes to the quiet and mysterious side of suburban America—where uniform communities provide for a stable façade—implying the instability that lies behind the walls. His photographs are in many private and public collections, including the Getty, Los Angeles; Whitney Museum of American Art, New York; San Francisco Museum of Modern Art. Notably, Pier 24 Photography holds the archive of all his published works. He has published more than a dozen books, including the award-winning monograph Excerpts from Silver Meadows (2013) and the innovative B-side box set designed to function as a companion piece. His Aperture titles include Todd Hido on Landscapes, Interiors, and the Nude (2014), part of The Photography Workshop series, and the mid-career survey Intimate Distance: Twenty-Five Years of Photographs, A Chronological Album (2016). His next book, Bright Black World, will be released this fall. Hido is also a collector, and over the last twenty-five years has created one of the most notable photobook collections, which will be featured in Bibliomania: The World’s Most Interesting Private Libraries (Random House, 2019).

27 maja, godz. 18.00: „Czy fotografia ma język, czyli o paradoksalnych związkach słowa i obrazu”. Prowadzenie: Iwo Zmyślony.

„Gdyby obraz można było wypowiedzieć w słowach, to by nie było obrazów” – ta myśl Edwarda Hoppera powtarza niby tylko wyświechtaną prawdę o tym, że obrazy znaczą (mówią?) dużo więcej niż słowa. Być może jednak kryje się w niej coś jeszcze – jakieś głębsze powody powstawania obrazów i jakaś ich nieuchwytna wsobność, odrębność, autonomia.

„O czym nie można mówić, o tym należy milczeć” – głosi słynny aforyzm Ludwika Wittgensteina. Wiedeński myśliciel dobitnie, z analityczną precyzją, wyraził fundamenty logiczno-empirycznej (czyli „racjonalnej”) wizji poznania i wiedzy, której mniej lub bardziej wszyscy hołdujemy. Język wyznacza granice zrozumiałego świata i jest jedynym narzędziem jego rozumienia. Jeżeli coś ma znaczenie, to musi być językowe – w przeciwnym bowiem razie nie ma żadnego znaczenia.

Te dwie perspektywy chciałbym przełamać trzecią, przywołując tradycję hermeneutyki Martina Heideggera oraz ustalenia współczesnej psychologii poznawczej. Ciekawi mnie pytanie: czy fotografię na pewno trzeba ujmować w słowa? Czy to jej nic nie odbiera? Co takie praktyki robią z fotografią? W jakim stopniu słowa kierują ku niej uwagę, w jakim ją odwracają, skupiając na sobie samym? Dlaczego w ogóle mówimy „język fotografii”? Czy taka metafora nas nie oszukuje?

Iwo Zmyślony
Filozof i teoretyk sztuki, metodolog procesów projektowych, antropolog designu. Autor kilkunastu publikacji naukowych i przeszło stu esejów, wywiadów i recenzji. Studiował filozofię i historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i Katholieke Universiteit Leuven. Doktoryzował się na podstawie pracy o kreatywności w nauce oraz pozadyskursywnych wymiarach poznania i wiedzy (tacit knowledge). Absolwent Akademii Innowatorów Społecznych Ashoka Innovators for the Public oraz programu studiów samorządowych Akademii Humanistycznej w Pułtusku. Stypendysta programów GFPS, DAAD, MNiSW, NCN i Młoda Polska. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego, School of Form SWPS, Viamoda School of Fashion, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Obiegu” i „Kulturze Liberalnej”. Współpracuje z „Tygodnikiem Kulturalnym” TVP Kultura.

28 maja, godz. 18.00: „Jak rozwinąć skrzydła, czyli o procesie twórczym i funkcjonowaniu w świecie fotografii”. Prowadzenie: Marta Zgierska

Podczas spotkania opowiem o poszukiwaniu własnego języka twórczego, o potrzebie refleksji w dobie nadmiaru oraz o tym, jak ważne są właściwy czas i szczerość we własnej twórczości.

Będzie też bardziej praktycznie: analiza wybranych przykładów, inspiracje i linki. Podzielę się swoimi doświadczeniami i obserwacjami. Wspólnie porozmawiamy o kolejnych krokach w rozwoju twórczym fotografa. Czy fotografowi potrzebna jest szkoła? W jaki sposób pokazywać swoje prace? Czy brać udział w przeglądach portfolio? Jak pozostać sobą w obliczu krytyki? Na czym polega fenomen festiwali i konkursów? Jak wygląda współpraca młodego artysty z galerią sztuki?

Marta Zgierska
Jest absolwentką fotografii PWSFTviT w Łodzi, a także filologii polskiej i dziennikarstwa na UMCS w Lublinie. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się problematyką traumy i doświadczeń granicznych oraz pracą z ciałem. Nadaje tym wątkom osobisty rys, często stawiając siebie w roli obiektu działań. Jej debiutem na arenie międzynarodowej, a zarazem najbardziej znaną pracą jest cykl „Post”, uhonorowany prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie. W 2015 roku Zgierska znalazła się na sporządzonej przez Lens Culture liście 50 najciekawszych fotografów młodego pokolenia na świecie. Autorce przyznano szereg nagród, w tym m.in. Daylight Photo Awards (2016), FotoLeggendo Giovanni Tabo Prize (2016), Kolga Tbilisi Photo Award (2016). W tym samym roku nominowana do ING Unseen Talent Award. W 2016 roku nakładem wydawnictwa Actes Sud z Arles opublikowana została książka fotograficzna „Post”, nagrodzona PDN Photo Annual (2017). W 2018 roku artystka została nominowana do prestiżowej nagrody Foam Paul Huf Award.