KINO LETNIE VOL. 6 WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI – to cykl pokazów filmowych skierowany do miłośników fotografii. Jest częścią projektu WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, który został pomyślany jako przyjazny przewodnik po świecie współczesnego obrazu fotograficznego i jest zachętą do uważnego, krytycznego przyjrzenia się fotografii i światu poprzez fotografię.
W ramach szóstej edycji Kina Letniego zostaną pokazane cztery filmy: “Helmut Newton. Piękno i bestia”, reż. Gero von Boehm; “Fotograf Demokracji”, reż. Natalia Dobryszycka i Piotr Hawałej; “Elliott Erwitt: Silence Sounds Good”, reż. Adriana Lopez Sanfeliu oraz “Pod ostrzałem”, reż. Chris Martin. Zaprezentujemy filmy, które podejmują ważne i współczesne tematy dotyczące granic wolności wypowiedzi artystycznej, roli fotoreportera w dokumentowaniu wydarzeń, odkrywania kulisów pracy kultowych artystów czy wreszcie tragicznych konsekwencji wojny w Syrii.
Po raz pierwszy w historii Kina Letniego WJF zaprosimy też na debaty, które będą się odbywały przed pokazami filmowymi. Wśród zaproszonych gości znajdą się dziennikarze i dziennikarki, artyści i artystki, kuratorzy i kuratorki. Każde spotkanie będzie okazją do poszerzenia kontekstu prezentowanych w filmach tematów i dyskusji wspólnie z publicznością.
Startujemy już 13 lipca, o godz. 20.30 na Placu Defilad, Plac Defilad 1, Warszawa. Wstęp wolny!
Filmy będą wyświetlane z polskimi napisami.
PROGRAM:
– 13.07.2021 “Helmut Newton. Piękno i bestia” (“Helmut Newton: The Bad and the Beautiful”), reż. Gero von Boehm / USA, 2020, 93 min
– 27.07.2021 “Fotograf Demokracji”, reż. Natalia Dobryszycka i Piotr Hawałej / Polska, 2019, 45 min
– 10.08.2021 “Elliott Erwitt: Silence Sounds Good”, reż. Adriana Lopez Sanfeliu / Francja, 2019, 61 min
– 24.08.2021 “Pod ostrzałem” (“Under the Wire”), reż. Chris Martin / Wielka Brytania, 2018, 95 min
Opisy filmów i linki do trailerów:
13.07.2021
“Helmut Newton. Piękno i bestia”, reż. Gero von Boehm / USA, 2020, 93 min
“Helmut Newton: The Bad and the Beautiful” (tytuł oryginalny)
Link do trailera: https://www.youtube.com/watch?v=QBK_qOgsY_c
DEBATA: Granice wolności w modzie.
Prowadzenie: Karolina Sulej
Goście: Weronika Ławniczak, Marta Niedźwiecka, Paweł Fabjański
27.07.2021
“Fotograf Demokracji”, reż. Natalia Dobryszycka i Piotr Hawałej / 2019, 45 min
Link do trailera: https://www.youtube.com/watch?v=tm4Jmyl5LT4&t=26s
DEBATA:
Temat: O pracy w „ciekawych czasach” i zaangażowaniu oraz znaczeniu fotografii
Prowadzenie: Monika Szewczyk-Wittek
Goście: Czarek Sokołowski, Anna Brzezińska i Wojtek Radwański
Film ukaże historię wybitnego fotoreportera-dokumentalisty, któremu przyszło żyć i pracować w „ciekawych czasach” – okresie, w którym wiele europejskich państw zmieniło granice i systemy polityczne. Udało nam się porozmawiać z osobami, które na różnych etapach życia towarzyszyły naszemu bohaterowi. Są to jego przyjaciele, dziennikarze i fotoreporterzy, z którymi pracował (niektórzy stawiali przy Czarku swoje pierwsze kroki w zawodzie), a także politycy pojawiający się przed jego obiektywem. To okazja do przyjrzenia się fotoreporterowi i korespondentowi jednej z największych światowych agencji prasowych w czasach dynamicznie zmieniających się mediów, na tle niezwykłych wydarzeń – okresu transformacji ustrojowych w krajach byłego bloku wschodniego.
10.08.2021
“Elliott Erwitt: Silence Sounds Good”, reż. Adriana Lopez Sanfeliu / Francja, 2019, 61 min
Link do trailera: https://vimeo.com/ondemand/nofestivalrequired
DEBATA:
Prowadzenie: Katarzyna Sagatowska
24.08.2021
“Pod ostrzałem”, reż. Chris Martin / Wielka Brytania, 2018, 95 min
“Under the Wire” (tytuł oryginalny)
Link do trailera: https://www.youtube.com/watch?v=eysbjp3867U
DEBATA:
Temat: Widok cudzego cierpienia
Prowadzenie: Michał Żakowski (Radio 357)
Goście: Magdalena Kicińska (redaktor naczelna magazynu „Pismo”), Wojciech Grzędziński (fotograf, także korespondent wojenny) i Rafał Grzelewski (były dziennikarz TVN, obecnie osoba odpowiedzialna za współpracę z mediami w Polskiej Akcji Humanitarnej)
Wspólnie zastanowimy się, jak i dlaczego pokazywać ludzkie cierpienie? Jakie kryteria musi spełniać zdjęcie, film a także korespondencja z katastrofy humanitarnej, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców, wpłynąć na losy tych, o których opowiada, a także uszanować ich godność. Czemu potrzebujemy dokumentacji ludzkiego cierpienia i do czego jej używamy?
Opis filmu
12 lutego 2012 roku legendarna korespondentka wojenna „The Sunday Times” Marie Colvin i fotograf Paul Conroy pojechali do spustoszonej wojną Syrii, aby udokumentować los cywilów uwięzionych w oblężonym przez syryjską armię mieście Homs. Misja zakończyła się tragicznie. Z wyprawy wrócił tylko Conroy. Film opowiada, co stało się z parą przyjaciół podczas jednej z najbardziej dramatycznych dziennikarskich wypraw czasów Arabskiej Wiosny. Poznajemy też kluczowe wydarzenia wojennej tragedii, jaka rozegrała się w Syrii.
Ich wyprawa przypomina podróż do piekła, która zakończyła się dramatyczną ucieczką Conroya z miasta. Obrazy zniszczeń wojennych w Syrii, połączone z nigdy wcześniej niepublikowanym materiałem archiwalnym z wyprawy podkreślają tragiczny wymiar tej podróży. Pełna bohaterstwa i odwagi wyprawa pokazuje, do jakiego stopnia wojna dotyka zarówno niewinnych syryjskich cywilów, jak i dziennikarzy, którzy chcą o niej opowiedzieć. Film powstał na podstawie książki „Under the Wire” Paula Conroya.
Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, Fundacja Powiększenie, Plac DEFILAD, STUDIO teatrgaleria, Miasto Stołeczne Warszawa
Partner główny: E. Wedel
Partner: barStudio