Zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach Wszyscy Jesteśmy Fotografami vol. 13 i 14. Temat wieczoru: „Obcy czy swój, czyli o naiwnej wierze w interwencyjny potencjał fotografii”, prowadzenie: Wojciech Wilczyk. Spotkanie towarzyszy wystawie “Sąsiadka. Komentarz” Tadeusza Rolke i Chrisa Niedenthala prezentowanej w Galerii Promocyjnej w Warszawie, której kuratorkami są Katarzyna Sagatowska i Monika Szewczyk-Wittek.
START: 19.10.2020, godz. 18.00 na naszym profilu na Facebooku ->>>> TU

Podczas spotkania opowiem o polskich projektach fotograficznych, które eksplorują anonsowaną w tytule tematykę obcy/swój. Najpierw o „Macewach codziennego użytku” Łukasza Baksika, obszernej dokumentacji bezdusznego recyclingu, jaki dotyczy kamieni nagrobnych z żydowskich cmentarzy, używanych jak budulec, płyty chodnikowe czy (po obróbce) kamienie szlifierskie lub żarna. A potem o projekcie „5128” Joanny Piotrowskiej, rejestrującym zamieszkane kiedyś przez Bojków, Łemków i Ukraińców miejsca w Bieszczadach, opuszczone przez nich po wysiedleńczej akcji „Wisła” w 1947 roku – śladem dawnej obecności są tutaj kwitnące przez chwilę w zaroślach owocowe drzewa. Później opowiem o dwóch projektach, które rejestrują tereny Dolnego Śląska i próbują zmierzyć się z ich swojskością lub nieswojością, a wiec o serii „Moja Ameryka” Wojciecha Zawadzkiego i książce „Nieswojość” Agaty Pankiewicz i Marcina Przybyłki. Na koniec podzielę się refleksjami, dotyczącymi własnego projektu „Święta Wojna”, w ramach którego fotografowałem murale, malowane przez zwaśnione ze sobą grupy kibiców piłki nożnej, gdzie widać dobrze wszelkie metody werbalnego czy wizualnego naznaczania i wykluczania obcych, przy użyciu agresywnej, rasistowskiej, homofobicznej czy seksistowskiej retoryki. Będzie to – jak myślę – dobry moment do zastanowienia się, na ile wizualna dokumentacja jakiegoś zjawiska społecznego może być też działaniem o charakterze interwencyjnym? I na ile skutecznym?

Wojciech Wilczyk
Fotograf, poeta, krytyk sztuki, kurator. Autor projektów wykorzystujących konwencję fotografii dokumentalnej: ”Czarno-Biały Śląsk”, ”Życie po życiu”, ”Niewinne oko nie istnieje”, ”Święta Wojna”, ”Inne Miasto” (razem z Elżbietą Janicką) i ”Blue Pueblo” (razem z Grzegorzem Wróblewskim). Ostatnio wydał album „Słownik polsko-polski” (Wydawnictwo Karakter, 2019), rejestrujący fenomen powstających w Polsce murali, których autorzy określają siebie mianem patriotów oraz tom wierszy „Minimalizm” (Wydawnictwo ConVivo, 2020).


Autorki cyklu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: WSZYSCY JESTEŚMY FOTOGRAFAMI, Fundacja Powiększenie
Partnerzy główni cyklu: Fujifilm Poland, E. Wedel
Partnerzy cyklu: barStudio, Szkoła, Komuna/Warszawa, Millennium Docs Against Gravity, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki / Zachęta National Gallery of Art, Galeria Promocyjna
Patronat medialny cyklu: Artinfo.pl, Digital Camera Polska, Fotopolis.pl, NOTES.NA.6.TYGODNI, Radio TOK FM, Zwykłe Życie

Wojciech Wilczyk, Katowice-Giszowiec, ul. Wojciecha 14.10.2013 z cyklu „Święta wojna”

Wojciech Wilczyk, Szczecinek, ul. Kołobrzeska, 23.03.2018 z cyklu „Słownik polsko-polski”