Za nami czwarta odsłona projektu „Portret osobisty, czyli bliskie spotkanie z… vol. 4”. Przed nami – jej zwieńczenie w postaci wystawy.

Portrety autorstwa Zuzy Krajewskiej, Michała Łuczaka oraz duetu Katarzyny Korzenieckiej i Szymona Rogińskiego od 26 listopada 2021 będzie można zobaczyć w warszawskiej Galerii Jednostka (ul. Andersa 13 w Warszawie). Tym razem na wystawie zobaczymy nie tylko zdjęcia, ale także instalacje.

WERNISAŻ: 26 listopada 2021, godzina 18:00
Galeria Jednostka czynna: wtorek–niedziela, 14:00­–18:00

W ramach projektu odbyły się trzy sesje portretowe – w każdej z nich wzięło udział siedmioro chętnych wybranych w drodze rekrutacji. Jak różne może być podejście do portretu, pokazywał już kształt samych sesji: Michał Łuczak „wprosił się” do domów osób portretowanych z analogowym aparatem, Zuza Krajewska – również odwiedziwszy swoich bohaterów w domu – rozmawiała z nimi o randkowaniu i miłości, a Katarzyna Korzeniecka i Szymon Rogiński zaprosili wybrane osoby na deski Teatru Powszechnego, by zeskanować ich w 3D. Jak prezentują się efekty tych działań? Przyjdźcie na bliskie spotkanie z portretem osobistym – czeka na Was kilkadziesiąt spojrzeń na portret!

Na wystawie będzie można obejrzeć również filmy w reżyserii Piotra Małeckiego, które powstały w trakcie trwania projektu. Dowiecie się z nich o sposobach pracy z fotografią i modelem poszczególnych artystów oraz o ich spojrzeniach na portret i bliskie z nim spotkania. Premiera odbędzie się 30 listopada o godz. 18:00 w Teatrze Powszechnym.

 

Artyści projektu „Portret osobisty, czyli bliskie spotkanie z… vol. 4”:

 

Michał Łuczak
Fotograf, kurator. Pracuje głównie z fotografią i wideo. Absolwent Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie oraz iberystyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 2010 roku jest częścią kolektywu Sputnik Photos. Współprowadzi roczny warsztat fotografii dokumentalnej Program Mentorski Sputnik Photos oraz wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

W ostatnich latach skupia się na skomplikowanej i interesownej relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym i swym najbliższym otoczeniem. Jego najnowsze prace koncentrują się na lokalnych problemach, które mogą być również postrzegane uniwersalnie: konsekwencje przemysłu węglowego czy gospodarcze traktowanie lasów.
Jest autorem książek fotograficznych: Brutal (2012), Koło miejsca/Elementarz (wraz z Krzysztofem Siwczykiem, 2016), 11.41 (wraz z Filipem Springerem, 2016).
Od 2019 roku jest reprezentowany przez Galerię Szarą z Katowic.


Duet Katarzyna Korzeniecka i Szymon Rogiński:

Katarzyna Korzeniecka
Artystka, ilustratorka, współpracuje z Szymonem Rogińskim nad projektami łączącymi fotografię i plastykę. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w Gościnnej pracowni Leona Tarasewicza w 2000 roku). Wybrane wystawy indywidualne: Galeria Biała, Lublin (2005); Galeria Sektor I, Katowice (2003); Galeria Arsenał, Białystok (2002); Photographic Centre Nykyaika, Tampere, Finlandia (2002); Galeria BWA, Zielona Góra (2001) oraz zbiorowe m.in.: Miłość i demokracja, CSW Łaźnia w Gdańsku (2006); Galeria „Stary Browar” w Poznaniu (2005); Dzień Matki, Galeria XX1, Warszawa (2005).

Szymon Rogiński
Fotograf. Autor znanych projektów fotograficznych, m.in. Projekt UFO, 2005–2007, przedstawiający nocne pejzaże, rozjaśnione charakterystycznym punktowym światłem, Polska (Polish Synthesis), 2003–2006 ukazujący krajobraz polskiej prowincji nocą, Warszawa, 2009, w którym ujęcia widoku miasta z lotu ptaka odgrywały główną rolę.
Jego artystyczna edukacja rozpoczęła się od studiów aktorskich w „School on Wheels” Derevo Theater w Niemczech i Holandii (1997–1998). Po uzyskaniu dyplomu w Studium Fotografii Artystycznej w Gdańsku rozpoczął pracę w Dziale Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku (1999–2000) i w studiu fotograficznym „Gazety Wyborczej” (2000–2004). Dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uczył w Akademii Fotografii.
Brał udział w licznych wystawach w Polsce i za granicą, między innymi Mart Contemporary Exhibition Project, Włochy (2014); BOZAR, Bruksela (2012); Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (2008).


Zuza Krajewska
Jedna z najbardziej rozpoznawalnych fotografek, funkcjonująca w świecie mody, reklamy oraz sztuki. Obecnie jest również nową twarzą w obszarze reżyserii, gdzie wykorzystuje warsztat oraz wyśmienite zdolności storytelling’owe, by tworzyć spoty reklamowe, które angażują odbiorcę a jednocześnie przedstawiają produkt w sposób nowoczesny i atrakcyjny.
Krajewska jest twórczynią zdjęć do bestsellerowego edukacyjnego projektu Anji Rubik SexedPL oraz autorką książki Będzie dobrze (It should be OK), wydanej w ramach Kolekcji Wrzesińskiej (edycja 2018), którą zadedykowała „tym, którzy są zmęczeni podziałem Polski na dwa kontrastujące kolory”.
Selekcja prac serii Imago, zrealizowanej w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu, została zaprezentowana podczas Photo London (Future, Visions, 2016), a następnie w Robert Capa Contemporary Photography Center (Golden Boundaries, 2017), Polnisches Institut Düsseldorf (Imago, 2018), Cokkie Snoei Gallery (Imago, 2019) oraz w licznych magazynach branżowych, lifestylowych i modowych, m.in. British Journal of Photography, Dazed & Confused, M Le Magazine du Monde, Vogue Italia.
Za serię autorską Graceful (Boginie) została uhonorowana nagrodą KTR Best of Craft 2019.
Klientami reklamowymi są m.in.: CCC, Reserved, Zalando, Yope, Netflix, ING oraz Vogue Polska.


Piotr Małecki
Autor reportaży fotograficznych, portrecista oraz reżyser i autor zdjęć do filmów dokumentalnych, związany z agencjami Panos Pictures, Napo Images i Forum. Ukończył reżyserię dokumentalną w Szkole Wajdy w Warszawie, studiował operatorstwo na Wydziale Radia i Telewizji w Katowicach oraz fotografię w Bournemouth and Poole College of Art w Wielkiej Brytanii. Fotografuje dla znanych tytułów prasowych, m.in. „Politiken”, „De Volkskrant”, „Der Spiegel”, „Polityka”. Nagradzany za zdjęcia i formy multimedialne na konkursach Pictures of the Year International (POYi), Grand Press Photo, BZWBK Press Foto i innych. Nominowany do nagrody kina niezależnego im. Jana Machulskiego, do Złotego Lajkonika na KFF, laureat nagrody za najlepszy film dokumentalny na festiwalu Grand OFF. Jego filmy dokumentalne wyświetlane były podczas prestiżowych międzynarodowych festiwali: DOK Leipzig, Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Camerimage. Laureat programu IF/Then Tribeca Film Institute, uczestnik programów rozwoju filmów Doc Lab Poland i IMPAKT. Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem Press Club Polska. W latach 2010–2012 wykładał fotografię prasową w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2017 roku jest globalnym ambasadorem marki Canon.

W projekcie „Portret osobisty, czyli bliskie spotkanie z…” od początku – zrealizował trzy filmy „Portret osobisty”, „Portret osobisty vol. 2” i „Portret osobisty vol. 3”.

 

https://www.facebook.com/wszyscyjestesmyfotografami/

https://www.instagram.com/wszyscyjestesmyfotografami/

 

*** PORTRET OSOBISTY VOL. 4 ***
To już czwarta odsłona projektu, w ramach której artyści i artystki prezentują różne strategie podejścia do sztuki portretu. Projekt spaja działanie na styku sztuki fotografii i teatru, nawiązujące do idei monodramu, jako intymnego spotkania artysty z publicznością i jednocześnie klasycznej formy tworzenia portretu fotograficznego, będącego wynikiem spotkania fotografa z osobą fotografowaną. Za każdym razem jest to zbliżenie mające na celu zatrzymanie obrazu drugiego człowieka, zdjęcia maski, uchwycenia chwili, zatrzymania czasu. Wciąż aktualne pozostaje pytanie na ile jest to portret osoby fotografowanej, a na ile portrecisty.
***
Autorki projektu: Monika Szewczyk-Wittek i Katarzyna Sagatowska
Organizatorzy: Fundacja Powiększenie, Wszyscy Jesteśmy Fotografami
Partner główny: E. Wedel
Partnerzy: Teatr Powszechny, Galeria Jednostka, Instytut Fotografii Fort, Warexpo
Projekt współfinansuje: Miasto Stołeczne Warszawa
Patroni medialni: „Aktivist”, „Artinfo”, Fotopolis, Digital Camera Polska, GoOut, Notes na 6 tygodni, TVP Kultura, „Gazeta Wyborcza”, „Zwierciadło”, „Zwykłe Życie”.
Projekt „Portret osobisty, czyli bliskie spotkanie z… vol. 4” współfinansuje M. St. Warszawa.

 

Do 12 grudnia wystawę ,,Portret osobisty vol. 4” można było oglądać na nośnikach Warexpo w całej Warszawie.